Drömresan – San Francisco, Hawaii & New York

I ett år har jag och tre tjejkompisar planerat vår resa, äntligen är det dags!

Det är 26 december och vi flyger från Göteborg/Landvetter via Köpenhamn till San Francisco med SAS. Förväntningarna är höga. Vi har pratat om den här resan hur länge och hur mycket som helst. Vårt upplägg är San Francisco 3 nätter, Honululu 4 nätter, Kauai 6 nätter och New York 3 nätter.

San Francisco

Det är en väldigt speciell känsla när vi flyger in över San Francisco och ser Golden Gate-bron från luften. När vi landat tar vi expresståget BART in till city. Precis vid stationen Powell Street där vi går av ligger hotellet vi bokat. Vi ska bo på Wyndham Parc 55 precis i närheten av Union Square. Bor man här så har man väldigt centralt läge med massor av shopping och restauranger runt hörnet.

I San Francisco blir det först en ordentlig sightseeing med de sk Hop on Hop off-bussarna. Vi har tur med vädret, det är sol och ca 13 grader varmt så vi tar plats ute, uppe på översta däck på bussen. Vi får se de centrala delarna av staden och vi åker över Golden Gate-bron och vänder. Strax innan Fisherman`s Wharf hoppar vi av och strosar genom området bort till kända Pier 39.

Efter en heldags sightseeing väljer vi att ta oss tillbaka till hotellet med Cable Car, den gamla klassiska spårvagnen. Färden tar oss över enorma backkrön och ner för extrema backar. Det gäller att hålla i sig, de som inte får sittplats får stå hängande ut vid sidorna. Det är en väldigt rolig upplevelse.

China Town

China Town San Francisco
China Town i San Francisco

Nästa dag väljer vi att gå till China Town. San Franciscos China Town är det största utanför Asien och även det äldsta i Nordamerika. Jag hade inte så höga förväntningar men blev snart omvänd. China Town i San Francisco är helt otroligt mysigt.

Det är kinesiska skyltar överallt, mellan husen hänger de klassiska kinesiska lyktorna i mängder och längs med vissa husväggar hänger tvätten lite spontant utslängd. Här finns massor av roliga och galna butiker med allt mellan himmel och jord att titta på.

Det är en skön stämning i China Town och vi blir fast. Vi strosade här mer än halva dagen och väljer även att inta vår lunch här.

San Francisco är en härlig storstad som har lyckats bevara sin charm. Det är fin bebyggelse och en allmänt trevlig stad tycker jag. Här finns allt man kan önska sig med stort utbud av shopping och restauranger och det finns väldigt mycket att se och göra.

För den som kommer till San Francisco sommartid vill jag rekommendera att stanna lite längre, hyra en bil och åka till utkanterna. Här finns bla ett fantastiskt vindistrikt, Napa Valley.

Hawaii

Efter några härliga dagar i San Francisco är det dags att åka mot det som varit det stora målet med resan. Hawaii!

Strand på Honululu

Vi börjar med att spendera några dagar i Honululu. På Hawaii möter vi sommaren och värmen, det är ca 25 grader varmt. I Honululu har vi valt att bo ett kvarter upp från Waikiki Beach. Vi har bokat en tvårumslägenhet på Aqua Bamboo Waikiki Hotel. Helt perfekt läge.

Honolulu

Honululu är en storstad och här samsas höga byggnader, modern shopping, restaurang- och nattliv med strandliv, surfare och folk i Hawaiiskjortor. En väldigt skön mix. Det är en grymt bra känsla att gå ner till stranden på morgonen, ta ett morgondopp i ett helt fantastiskt vatten för att sedan gå upp och äta frukost för att någon timme senare ge sig ut i storstadsmyllret för shopping. Vi njuter av semestern och bara strosar runt och slinker in i de olika affärerna. Vi passar även på att göra manikyr och pedikyr som är väldigt prisvärt här.

Något väldigt speciellt är också att vi firar nyårsafton i Honululu. Strax innan tolvslaget samlas alla på Waikiki Beach. Det finns verkligen inte en millimeter över. Det är helt packat med folk. På en av de många höga husfasaderna räknar en stor klocka ned till tolvslaget. Ett par minuter innan tolv kommer det massor av surfare som går ut i havet och sätter sig på sina surfbrädor och vid tolvslaget så startar ett av de bästa fyrverkerierna jag sett. Känslan av att stå på Waikiki Beach och se surfarna i skenet av dessa stora fyrverkerier är magisk.

Sista dagen i Honululu gör vi en vandring upp på kratern Diamond Head. Det är en vandring på ca en timme åt varje håll. Man går längs stigar, genom tunnlar och uppför trappor. Väl uppe har man en fantastisk utsikt över Honululu och bla Waikiki Beach. Väl värt sin promenad.

Kauai

Efter några pulserande dagar i Honululu är det dags att byta ö och vi flyger över till Kauai. Hit åker man för att hitta lugnet och för den fina naturen. Kauai är en väldigt vacker ö som bjuder på gröna berg, underbara stränder, korallrev och äkta Hawaiikänsla.

När vi landar på Kauai hämtar vi ut en hyrbil på flygplatsen. Sen åker vi ca 30 min söderut mot Poipu Beach och vårt lägenhetshotell Outrigger Kiahuna Plantation. Hotellområdet har tidigare varit en sockerrörsplantage och ligger på ett enormt område med stora grönområden och mycket blommor och växter. Lägenheterna är uppdelade i mindre hus över området och det är verkligen mysigt. Här blir det ett par lugna dagar där vi får tid att njuta av semestern.

Valsafari

Kauai Sea Tours KatmaranerEftersom det är valsäsong under vår tid här så bokar vi en tur och åker på valsafari. 07.30 går vi ombord på en katamarantur arrangerad av Kauai Sea Tours och 5 timmar på båten väntar. Under de här timmarna får vi se Napalikusten som ligger på Kauais västra sida. Hit tar man sig inte landvägen utan kan endast uppleva de fantastiska bergen från havet alternativt från helikopter.

Efter en tur längs med kusten ger sig katamaranen ut längre till havs och lyckan bli total när vi får se val. Det börjar med att vi ser hur dem sprutar och puffar upp vatten längs med ytan och helt plötsligt hoppar en av valarna upp och slänger sig i vattnet ett antal gånger.

På vägen tillbaka stannar vi även till för att snorkla. Det är en helt fantastisk känsla att snorkla så mitt ute i havet och vi får chans att se alla möjliga fiskar och även de stora havssköldpaddorna.

Resterande dagar går åt till sol, bad och mer snorkling. Stranden nedanför vårt hotell är underbar och där finns korallrev som går att vada ut till så det finns möjlighet till riktigt bra snorkling direkt från stranden. Vi gör även en del rundturer med bilen runt ön där vi hittar egna små stränder och mysiga samhällen. Kauai är en underbar ö. Naturen är fantastisk och det är inte konstigt att den kallas för ”the garden island”. Lugnet och hawaiikänslan ger mersmak och jag kan lätt tänka mig att återvända.

New York

Till slut är det dags att packa ner sommarkläderna igen. Turen går vidare mot New York. Här möts vi av bitande kyla och lager på lager åker snabbt på. I New York checkar vi in på Sheraton Tribecca. De här dagarna går nästan helt ut på shopping, det är rea på de redan billiga priserna!

Efter shopping på dagarna svidade vi snabbt om och gav oss ut för att ta del av kvällslivet. Ena kvällen åt vi på The Standard Grill i meatpacking district. Jag kan varmt rekommendera den här restaurangen. Ett måste är att avsluta middagen här med ”The Deal-Closer”. En efterätt helt i min smak. Mer säger jag inte ;).